Kam povedou kroky hokejového esportu v Česku? Odpovídá Petr Nitsche
NHL 20 Článek Kam povedou kroky hokejového esportu v Česku? Odpovídá Petr Nitsche

Kam povedou kroky hokejového esportu v Česku? Odpovídá Petr Nitsche

Nicolas Heller

Nicolas Heller

13. 6. 2020 13:00

Před několika týdny skončil první ročník Esport hokejové ligy, který ovládla Mladá Boleslav, když před televizními obrazovkami porazila Kladno. Jak hodnotí premiéru této soutěže Petr Nitsche, vedoucí hokejového oddělení BPA sport marketing?

Jak vznikl nápad vytvořit Esport hokejovou ligu?
Myšlenka esportového zápolení mezi kluby Tipsport extraligy byla na stole delší dobu. Díky spolupráci BPA s EA jsou kluby TELH zastoupeny ve hře NHL víc jak deset let, takže se ta myšlenka různě objevovala v našich plánech. S ohledem na to, jak se o tomto rostoucím odvětví více či méně hovořilo u nás v Česku i mezi dalšími sporty. V červnu minulého roku jsme na marketingovém setkání s kluby představili bližší představy. V úvodu jsme zvažovali spolupráci s kolegy z iSportu, kteří už nějakou zkušenost v tomto směru měli. Nakonec jsme se rozhodli jít vlastní cestou, zorganizovali jsme výběrové řízení mezi největšími hráči na poli esportu v Česku. Výsledkem byla spolupráce s herní agenturou Grunex a první ročník Esport hokejové ligy.

Jste spokojený s prvním ročníkem?
Po zvážení všech aspektů musím říct, že ano. Velký zájem byl už v kvalifikacích, výborně proběhl draft gamerů, zajímavá byla základní část i samotné play off. Přestože jsme museli za běhu měnit harmonogram kvůli pandemii koronaviru, všichni zapojení prokázali velkou flexibilitu – a i díky tomu jsme mohli vyvrcholení EHL dostat v přímém přenosu na O2 TV Sport. Největší radost nám udělala zpětná vazba od gamerů, kteří projekt hodnotili velmi pozitivně.

Čekal jste, že se do EHL zapojí všechny celky z extraligy? 
Některé kluby byly pochopitelně v obavách, co vše se bude od nich vedle reálného hokeje očekávat, jak je to personálně, materiálně či jinak zatíží. My jsme od počátku vše stavěli tak, aby ta míra aktivního zapojení klubů byla minimálně zatěžující, to znamená, aby na začátku nijak neohrozila celý projekt. Kluby ve hře EA NHL jsou zapojeny, takže když to odlehčím, stačilo by jim jen pasivně přihlížet. Rozumíme tomu, že v některých klubech je počet lidí i prostředků v marketingu menší a není v jejich silách všemu dát 100 %, i kdyby chtěli. Na druhé straně jsme si byli vědomí a měli jsme i nějaké poznatky z esportového prostředí, že to zapojení klubů je pro úspěch a vnímání projektu důležité. Proto jsme se snažili maximálně pomoct při přípravě grafických podkladů či komunikaci projektu v klubových barvách, apelovali jsme na účast klubů na draftu, vybavení hráče oficiálním dresem a tak dále. Jde i o prezentaci klubových partnerů, což je v zájmu každého klubu. Prize money, které jsme do projektu věnovali, jsou sice dobrou motivací, ale pro mnohé gamery, kteří, jak se ukázalo, jsou velcí fanoušci reálného hokeje i některých klubů, je důležité být vnímán jako součást týmu, být viděn na klubových oficiálních kanálech nebo třeba na hokejovém utkání. Tento punc oficiality a podporu ze strany klubů jsme pečlivě společně diskutovali. I přes jisté porodní bolesti se to myslím zdařilo. Dovolím si tímto všem klubům za jejich podporu a zapojení poděkovat, stejně jako všem zapojeným partnerům a kolegům z Grunexu. 

Jaké jste měl od prvního ročníku očekávání? Bral jste to jako "testovací" verzi, nebo už jste očekával jistá čísla ve sledovanosti?
My jsme při oznámení projektu předem deklarovali, že v prvním roce je naším cílem poznat esportovou komunitu a zjistit její potenciál v Česku. Chtěli jsme zejména položit pevné základy, vyhnout se organizačním či technickým potížím, získat zkušenosti. Nějaká čísla už byla známá z fotbalové verze či z lokálních turnajů, takže jsme monitorovali situaci a už po kvalifikacích byla tato očekávání překonána.

Našel jste některé nedostatky v organizaci, které máte v plánu zlepšit?
Prostor zlepšit se je vždycky – a notabene v situaci, kdy vstupujete přeci jen do méně známého prostředí. Proto jsme s kolegy z Grunexu po skončení projektu požádali gamery o zpětnou vazbu. Dotazy byly jak k organizaci, k formátu ligy či komunikaci s námi, s Grunexem či s kluby. Nyní nás čeká schůzka s kluby, kde si chceme vše vyhodnotit a pohovořit o formátu pro příští sezonu. Vylepšit chceme web esporthokej.cz i práci na sociálních sítích.

Jak celé situaci kolem popularity EHL pomohla koronavirová krize?
Upřímně raději bych byl, kdyby žádná korona krize nebyla, protože sportovní elektronické hry jsou populární díky reálnému sportu, reálným sportovním hvězdám. O jeho vyvrcholení nás virus připravil. Na druhé straně asi bychom EHL těžko dostali v takové šíři na TV obrazovku či měl tolik prostoru u nás na hokej.cz nebo v jiných médiích. Situaci jsme využili alespoň pro prezentaci partnerů TELH, která byla zastavena. Z mého pohledu se nyní po esportu vytvořila možná až nerealistická poptávka, protože nebylo možné kvůli koronaviru normálně sportovat a hrát soutěžní utkání. Je třeba vše hodnotit realisticky. Jaký má esport v hokeji potenciál do budoucna, to se ukáže skutečně až ve chvíli, kdy mu bude plně konkurovat reálný sport. 

Co přístup klubů? Bylo to individuální, nebo vykazovaly kluby některé společné rysy v tomhle ohledu?
Některé kluby se samy na esportové prostředí chystaly, využily příležitosti, aktivně se o projekt a jeho zástupce v EHL zajímaly. Některé méně, nebo až v play off více zpozorněly. Na druhé straně se mi líbilo, jak gamery vybavily rouškami v klubových barvách. Nebo třeba kolegové z Litvínova už na únorový draft narychlo připravili pro své hráče mikiny se speciálním motivem. Stejně jako my, tak i kluby se za pochodu učily, jak s hráči i komunitou pracovat.

Jak to vypadá s příštím ročníkem soutěže? Přinese některé novinky?
To budeme moci blíže zodpovědět až po diskuzi s kluby. Samotná hra NHL od EA asi nepřinese něco revolučního, na přelomu roku také má vyjít nová řada konzole od Playstationu. Největší téma bude počet, případně složení gamerů do další sezony, termín a způsob draftu. Zvažujeme i jinou podobu počítání výsledků v základní části. Úsilí jsme věnovali také navazování nových partnerství, novinkou tedy bude i oznámení například titulárního partnerství s esportovou ligou. 

Má v plánu BPA se více angažovat kolem esportu? Vymýšlet další akce spojené s hrou NHL20?
To nám ukáže druhý ročník, který, jak doufám, proběhne už současně s reálným hokejem. Pak budeme moci vyhodnotit ten avizovaný potenciál, propojení reálného a virtuálního sportu. Nějaké aktivity jsme nemohli uskutečnit, i to bude mít vliv na vstup současných i potenciálních partnerů do takového projektu. Ono vše z venku vypadá jednoduše, ale organizace takto velkého projektu je poměrně náročná záležitost. Nejde jen o finance, ale tým lidí, technické odbavení a podobně. Aktuální nadšení z esportu a částky, které se v médiích zmiňují, je třeba v našem sportu i esportu krotit a zůstat nohama na zemi. Ta největší pozornost a tedy i výnosy z esportu se nyní točí zejména v globálně rozšířených hrách typu Counter-Strike: Global Offensive, Fortnite či Dota 2. Ty sportovní jsou hodně v závěsu. Pro BPA je tento projekt přínosný jako nadstavba prezentace partnerů klubů a partnerů TELH, komunikace s hokejovými fanoušky v jiném prostředí. Rádi bychom během tří sezon dostali projekt do černých čísel. Navíc je třeba mít vždy na paměti, že ne vše máte jako organizátor ve svých rukách. Tedy zda bude nadále vycházet elektronická verze hokeje, či zda vůbec, nebo v jaké formě bude TELH, případně český hokej zastoupen ve hře EA NHL. Proto je větší zapojení a investice do tohoto prostředí složitější.